top of page
  • ainolaoskar
  • 21.11.
  • 2 min käytetty lukemiseen

Useimmilla yrityksillä tilikausi päättyy vuodenvaihteeseen, jolloin alkaa aika laatia lakisääteinen tilinpäätös. Vaikka tilinpäätös tehdään vain kerran vuodessa, huolellisella ennakkotyöllä voit säästää itseltäsi harmaita hiuksia ja helpottaa kirjanpitäjäsi työtä merkittävästi. Kokosimme yrittäjän muistilistan, jonka avulla tilinpäätös hoituu yhteistyöllä ja ajallaan.


Sisällysluettelo


  1. Miksi huolellinen tilinpäätös on tärkeä?

  2. Muistilista tilinpäätökseen: 9 kriittistä vaihetta

  3. Tilinpäätös hoituu yhteistyöllä ja sähköisellä taloushallinnolla


1. Miksi huolellinen tilinpäätös on tärkeä?


Tilinpäätös on tilikauden päätyttyä laadittava laskelma, joka antaa selkeän kuvan yrityksen tuloksesta ja varallisuustilanteesta. Se on myös virallinen perusta yrityksen verotukselle. Vaikka kaikkein pienimmät yritykset eivät olisikaan velvollisia laatimaan virallista tilinpäätöstä, heidänkin on laadittava laskelma tuloksesta verotusta varten.


Tilinpäätös sisältää tyypillisesti tuloslaskelman (tuotot ja kulut) sekä taseen (varat ja velat). Sen on aina oltava laadittu yritystä koskevien säädösten mukaisesti.


2. Muistilista tilinpäätökseen: 9 kriittistä vaihetta


Tilinpäätöksen sisältö vaihtelee yritystoiminnan luonteen mukaan, mutta nämä yhdeksän kohtaa koskevat useimpia yrittäjiä ja varmistavat, että kirjanpitäjälläsi on kaikki tarvittava materiaali.


1. Tositteet ja laskut: Kirjanpito ajan tasalle


Varmista, että olet toimittanut kaikki vuoden aikana kertyneet tositteet (kuitit, sopimukset, tiliotteet). Tämän lisäksi:

  • Tarkista, että ostolaskut, jotka kuuluvat päättyneeseen tilikauteen, on toimitettu.

  • Tarkista, että myyntilaskut, jotka on suoritettu tilikauden aikana, on kirjattu. Muista myös huomioida keskeneräiset myyntilaskut tilinpäätöksessä.


2. Maksupääteraportit ja käteiskassa


Jos yrityksesi käyttää käteiskassaa tai maksupäätteitä:

  • Luo raportti käteiskassan saldosta tilikauden viimeisenä päivänä ja toimita se allekirjoitettuna kirjanpitäjälle.

  • Toimita myös kaikki maksupääteraportit.


3. Inventaario (Jos myyt tavaraa)


Jos yrityksesi myy tai valmistaa tuotteita myyntiin, varasto on inventoitava tilikauden lopussa.

  • Tarkoituksena on selvittää varaston arvo tilikauden viimeisenä päivänä.

  • Laadi inventaarioraportti, joka sisältää tuotteet, niiden kappalemäärät ja arvot. Muista allekirjoittaa raportti.


4. Saldotodistukset pankeista


Saldotodistukset ovat pakollisia taseen varmistamiseksi.

  • Pyydä pankistasi saldotodistus kaikista pankkitileistä ja lainoista tilinpäätöspäivältä.

  • Lainojen saldotodistusten tulee sisältää tieto korkovelasta tilinpäätöspäivänä sekä seuraavan kauden lyhennyksistä.

  • Ilmoita kirjanpitäjälle myös mahdollisista yrityksen myöntämistä lainoista.


5. Taseen ulkopuoliset sitoumukset


Selvitä ja toimita tiedot mahdollisista vastuista, jotka eivät näy suoraan taseessa:

  • Leasingsopimukset ja muut pitkäaikaiset vuokravastuut.

  • Osamaksusopimukset, yritysjärjestelyt, omistus- ja omaisuusmuutokset.


6. Matka- ja kululaskut


Muistuta työntekijöitäsi (ja itseäsi) toimittamaan kaikki matka- ja kululaskut ajoissa.

  • Työmatkoista saa vähentää matkakuluja verotuksessa, mutta vain, jos tositteet ovat mukana tilinpäätöksessä.


7. Palkat ja lomapalkkavelka


  • Toimita kirjanpitäjällesi koko tilikauden aikana kertyneet palkkatiedot.

  • Jos yrityksesi ei käytä palkanlaskentapalvelua, varmista, että lomapalkkavelka on laskettu ja huomioitu, sillä sillä on iso vaikutus yrityksen kulukertymään.


8. Sijoitukset ja arvonalentuminen


Jos yritykselläsi on sijoituksia tai arvopapereita, toimita niistä raportit ja tarvittavat tiedot.

  • On tärkeää ilmoittaa, jos jonkin omaisuuserän arvo on laskenut ja on merkittävästi kirjanpitoarvoa alempi (esim. arvonalentuminen).

    • Sama koskee myyntisaamisia


9. Varaukset ja velat


Käy läpi tilikauden päätyttyä kertyneet maksamattomat laskut ja muut velat. Varmista, että kaikki taseen velat ja mahdolliset varaukset on kirjattu.


3. Tilinpäätös hoituu yhteistyöllä ja sähköisellä taloushallinnolla


Tilinpäätös on tehokkain silloin, kun se on asiakkaan ja kirjanpitäjän tiivistä yhteistyötä.

Helpoin tapa vähentää stressiä on pitää kirjanpito ajan tasalla koko tilikauden ajan. Sähköiset taloushallinnon järjestelmät (kuten Fennoa, Netvisor ja Procountor) helpottavat tätä. Näin voit toimittaa vain puuttuvat kuitit ja allekirjoitetut raportit.


Älä jätä tilinpäätöstä viime hetkeen. Huolellisella valmistelulla varmistat, että yrityksesi taloushallinto on säädösten mukainen ja että tilinpäätös valmistuu ennen määräaikaa.


Siirrä taloushallinnon vastuu ammattilaisille! Anna asiantuntevan kirjanpitäjän huolehtia tilinpäätöksestä, jotta sinä voit keskittyä yrityksesi menestykseen ja kasvuun.



 
 
 

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
Edustus-, neuvottelu- ja markkinointikulut - Erot

Yritystoiminnassa syntyvien kulujen luokittelu on usein haastavaa, mutta ratkaisevan tärkeää, erityisesti arvonlisäveron (ALV) vähennysoikeuden kannalta. Onko asiakastilaisuus markkinointia, neuvottel

 
 
 

Kommentit


Ota yhteyttä:

Tilitoimisto Legit Accounting

Oskar Ainola

+358 415488204

oskar.ainola@legitaccounting.fi

Maistraatinportti 4, Helsinki, Pasila

Seuraa meitä:

©2025 Legit Accounting Oy

bottom of page